Децении пред трката за производство на автомобил што сам управува стана натпревар вреден повеќе милијарди долари меѓу технолошки гиганти како Тесла и Гугл, јужнокорејски професор изгради автономно возило и го тестираше низ целата земја – само за неговото истражување да биде испратено до отпад.
Хан Мин-хонг, кој сега има 79 години, успешно го тестираше својот self-driving автомобил на патишта во Сеул во 1993 година – една деценија пред Елон Маск дури и да ја основа Тесла. Две години подоцна, возеше 300 километри од главниот град до јужното пристаниште Бусан, на автопат во Јужна Кореја.
Снимките од периодот покажуваат како автомобилот се качува по автопат, а никој не седи зад воланот. На седиштето на совозачот е ставен десктоп компјутер со 386 чип со монитор и тастатура. Хан седи одзади и мавта на камерата.
„Чувството беше извонредно“, рече симпатичниот пронаоѓач.
„Обемот на работа беше многу тежок“, но тој и неговиот тим „имаа огромна страст бидејќи тоа беше нешто што другите се уште го немаа направено, нешто што се уште не беше објавено на светот“.
Во тоа време, Јужна Кореја беше повеќе фокусирана на тешката индустрија, како што се челик и бродоградба, и просечен Кореец се уште не беше запознат со мобилните телефони.
Земјата допрва требаше да стане технолошки центар како што е денес и се уште спроведуваше имитација отколку иновации. Во една прилика, на Хан му беше кажано: „Зошто да развивате нова технологија кога секогаш можете да платите за тоа?“
Проектите на Хан се сметаа за опасни. Еднаш го прашаа колку плаќа за животно осигурување, рече тој и дали неговата сопруга е свесна за „овие ваши луди активности“.
Но, Хан бил толку убеден во безбедноста на своите автомобили што ретко носел појас – и никогаш немал животно осигурување.
И покрај тоа, не можејќи да види голем инвестициски потенцијал, владата на крајот го скрати финансирањето на неговото истражување на Универзитетот Кореја.
Сега, фирмата за електрични автомобили на Маск е стотина милијарди американски долари, додека Чумданча на Хан е мала компанија во Јонгин, јужно од Сеул, каде што тој и уште еден вработен се уште развиваат специјализирани системи за предупредување за автономни возила.
Маск е „огромна и извонредна“ личност, рече Хан. „Тој излезе со своја, цврста визија заснована на она што другите го правеа, и тоа е навистина неверојатно“.
Но, пронајдокот на Хан можеше да го отвори патот Јужна Кореја да доминира во индустријата, додаде тој.
Рај Рајкумар, професор по инженерство на Институтот за роботика на универзитетот Карнеги Мелон, кој ги прегледа снимките од 90-тите за АФП, изјави дека „се чини дека е на исто ниво со некои од најдобрите работи на автономни возила во тој период“.
„Професорот и еден колега не се ниту на возачкото место – многу смела, самоуверена, но многу ризична работа“, додаде тој.
„Жално е што финансирањето за тој проект беше скратено. Како гледиште, тоа сигурно не беше мудра одлука.“
Универзитетот Кореја го опишува Хан како „пионер и херој во глобалното поле на вештачка интелигенција“, кој е познат по развојот на првиот јужно-автомобилски систем за навигација и мини-хеликоптер кој се смета за претходник на современите беспилотни летала, како и неговите работи врз автономно возило.
На него се гледа како генијалец пред неговото време – снимките од 90-те години се гледани повеќе од 1,5 милиони пати откако беа објавени на Јутјуб во февруари.
Возилата за самостојно возење се главно технолошко бојно поле за денешните производители на автомобили, со технолошки гиганти како „Google Alpha Alphabet“ кои трошат милијарди долари на пазар што би требало да ја поттикнува продажбата на возила. Тесла минатата година објави дека е „многу близу“ до постигнување на Ниво 5 на технологија за автономно возење – што во суштина укажува на целосна автономија.
Но, Хан инсистира дека сегашните понуди на американската фирма се ефективно споредливи со неговата работа во 1990-те.
„Бидејќи Тесла се смета за најдобар автомобил во светот, ако има шанси, би сакал да ја споредам нашата технологија со нивната.
Тој предложи предизвик на Бугак Скајвеј, тесен пат што минува над планина во северен Сеул.
„Секако дека Тесла вложи многу пари во тестирање, па затоа може да биде многу подобро кога станува збор за софистицираност“, изјави тој за Франс Прес. „Но, не треба да има голема разлика кога станува збор за основната функционалност.
Дури и да е така, Хан верува дека има ограничувања што може да ги постигне технологијата за самовозење и дека вистинската автономија е надвор од дофатот.
Нервните мрежи немаат флексибилност кај луѓето кога се соочуваат со нова ситуација што не е во нивното програмирање, рече тој, предвидувајќи дека aвтономните возила во голема мера ќе се користат за превоз на стоки наместо луѓе.
„Компјутерите и луѓето не се исти“, додаде тој.